fbpx
Selecteer een pagina

Je kunt niet overal goed in zijn

Tenminste niet in de ogen van je klanten. Ook al ben je nog zo’n goede generalist, zorg dat je met je bedrijf keuzes maakt in je aanbod. Het loont niet om van alles een beetje aan te bieden.

Je bouwt hier geen kwaliteitsimago mee op. Mensen onthouden niet waar jouw bedrijf goed in is en waar je voor staat. Een van de grootste valkuilen in marketing is om te veel te willen aanbieden.

Je denkt misschien hoe breder mijn aanbod is, hoe meer mensen ik bereik en hoe meer omzet ik kan maken. Het werkt echter juist tegen je.

Wat doe je zelf? Stel je gaat je huis renoveren en je bent op zoek naar een nieuwe keuken. Welk bedrijf geeft je het meeste vertrouwen? Een bedrijf dat zowel keukens, badkamers, veranda’s en tuinhuizen verkoopt of een bedrijf dat zich enkel specialiseert in keukens op maat?

Het antwoord is simpel. Als iemand te veel aanbiedt dan vinden we dit niet geloofwaardig. Hoe kan een bedrijf nu overal goed in zijn. Enkel grote mondiale multinationals komen hiermee weg maar hiermee kunnen wij onszelf niet vergelijken.

Hier geldt de regel: een specialist in alles = een specialist in niets. Durf te kiezen. Het vergt moed om te durven kiezen. Ik heb al veel ondernemers gezien die geen keuze kunnen maken. Vaak gebeurt dit ook op verzoek van de klant.

Deze bedrijven willen altijd voldoen aan de vraag van de klant. Ze doen dit uit goede wil want ze willen de klant niet teleurstellen. Ze doen hierdoor investeringen die eigenlijk niets opbrengen en soms loopt het zelfs slecht door een gebrek aan focus.

Het is een hele menselijke fout die ook veel beginnende bedrijven maken. Ik heb me er zelf vroeger ook schuldig aan gemaakt. Ik gaf marketingadvies aan bedrijven maar veel kleine bedrijven vroegen me ook om de uitvoering van hun folder of website te verzorgen.

Op den duur werkte ik vooral als grafisch vormgever en copywriter. Hierdoor trok ik steeds minder klanten aan voor het echte advieswerk waardoor ik veel minder geld verdiende en me ook niet kon onderscheiden.

Vraag je je af of de focus in jouw bedrijf wel goed zit? Neem dan contact met mij op via telefoon (0473 750058) of mail (ankie@kmomarketingadvies.be).